Pracujesz za biurkiem? Rzadko kiedy robisz sobie przerwę od korzystania ze smartfonu, komputera lub tabletu? Jeśli cały czas spędzasz przed ekranem, na pewno nieobce jest Ci uczucie zmęczonych oczu, a może nawet pieczenie, swędzenie lub wrażenie obecności ciała obcego pod powieką. Sprawdź, co możesz zrobić, by poprawić komfort widzenia.

Jeśli cierpisz nie tylko na suchość oczu, ale i na nadmierne łzawienie, a często towarzyszy Ci uczucie kłucia, swędzenia, pieczenia, może to wskazywać na zespół suchego oka. Krople do oczu, nawilżające żele i specjalistyczne leki mogą pomóc w złagodzeniu objawów, ale sama przypadłość polegająca na ubytkach w filmie łzowym na rogówce albo nieprawidłowym wydzielaniu łez nie da się trwale wyleczyć. Dlatego tak ważna jest profilaktyka. Oto 4 nawyki, które pomogą zapobiegać chorobom oczu.

Nawadniaj się!

Stosuj krople do oczu nawilżające. Zanim wybierzesz odpowiedni preparat, porozmawiaj z okulistą albo farmaceutą. Trzeba ostrożnie dobierać leki, gdyż nieodpowiednie krople mogą wyrządzić więcej szkody, niż pożytku. Przykładowo, istnieje ryzyko, że krople na zaczerwienione oczy pogorszą objawy, powodując zwiększenie wewnątrz gałkowego ciśnienia. Dlatego stosuj krople do oczu nawilżające, które będą współgrały z pH łez. Dodatkowo pamiętaj o nawadnianiu się od wewnątrz. Pij co najmniej 8-10 szklanek wody dziennie i jedz dużo warzyw i owoców. Nie nadużywaj kawy, mocnej herbaty i alkoholu, gdyż te napoje także mogą odwadniać organizm.

Jedz tłuste ryby

Jeśli chcesz cieszyć się zdrowym wzrokiem, koniecznie włącz do diety tłuste ryby bogate w nienasycone kwasy tłuszczowe Omega 3. Dobrym wyborem będzie łosoś, makrela, śledź, sardela. Jeśli preferujesz roślinne źródła kwasów tłuszczowych, włącz do diety orzechy i migdały oraz oleje, na przykład oliwę z oliwek, olej lniany, kukurydziany, rzepakowy lub słonecznikowy. Pamiętaj, aby oleje spożywać na zimno, na przykład do sałatek, gdyż po obróbce cieplnej tracą one swoje prozdrowotne właściwości.

Odpoczywaj na świeżym powietrzu

Przynajmniej 2-3 razy w tygodniu wyjdź na długi spacer. Zostaw smartfon w domu i pozwól oczom odpocząć od sztucznego światła ekranu. Ekspozycja na słońce dodatkowo pozwoli twojemu organizmowi wytworzyć zapasy niezbędnej dla zdrowych oczu witaminy D. Daj swoim oczom odpocząć od komputera, czytania, prowadzenia po ciemku i relaksuj wzrok jak najczęściej.

Chroń oczy przed szkodliwym działaniem wiatru i słońca

Częstym powodem podrażnienia spojówek jest zbytnia ekspozycja na szkodliwe czynniki atmosferyczne, jak wiatr i słońce. Dlatego koniecznie stosuj okulary przeciwsłoneczne z filtrem UV. Zainwestuj w szkła, które będą blokowały 100% promieni słonecznych. Takie okulary kupisz u okulisty i w dobrych sklepach dla sportowców.

Leave a comment

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *